Anti-MAI campagne steunt belangen auto-industrie! |
||||
Inleiding Op mij heeft deze underdogbenadering een averechtse werking (dat kun jij je als westerse witte man wel veroorloven, hoor ik al zeggen). Ik voel me er eerder hopeloos door. Want alles wordt groot en ongrijpbaar gemaakt. Ik merk bovendien dat ik niks meer geloof van wat ik lees of hoor. Omdat ik weet dat de informatie meer bedoeld is voor het verspreiden van een ideologie dan van kennis. Globalisering, neo-liberalisme en vrije markt zijn de toverwoorden. Het enige wat naar mening wordt bereikt is het winnen van zieltjes in eigen kring. Hoe makkelijk maken mensen het hun tegenstanders door dingen niet goed te onderzoeken?! Op die manier zul je de macht toch nooit kunnen raken? Ik ben maar eens op onderzoek uit gegaan. Tegenstanders van het MAI beweren dat bedrijven onder het MAI de mogelijkheid krijgen de overheid aan te klagen als nieuwe milieuwetgeving bedrijven schade berokkent. De overheid kan gedwongen worden schadevergoeding te betalen of de wetgeving terug te draaien. Voorstanders van het MAI beweren dat dit onzin is. Overheden zullen onder het MAI vrij zijn in het vaststellen van welke milieuwetgeving dan ook. Problemen ontstaan er pas wanneer buitenlandse bedrijven een andere behandeling krijgen dan binnenlandse bedrijven. Zolang milieuwetgeving gelijkelijk voor alle bedrijven geldt is er dus niets aan de hand. Tegenstanders van MAI onderbouwen hun mening echter met een praktijkvoorbeeld uit Canada. Niet het MAI maar het op het MAI lijkende NAFTA (North Atlantic Free Trade Agreement) staat in dit voorbeeld centraal. Het NAFTA-verdrag waarborgt open handelsgrenzen tussen de aangesloten landen (waaronder Canada en de V.S.). MMT Het Canadese Ministerie van Gezondheid (Health Canada) wilde graag een verbod op de toepassing van MMT. Uit eigen studies was echter reeds lang bekend dat de stof geen gevaar oplevert voor de volksgezondheid. Aangezien milieuwetgeving een degelijke onderbouwing vereist was het niet mogelijk MMT via milieuwetgeving uit te bannen. Wat juridisch wel tot de mogelijkheden behoorde was het opleggen van een handelsbeperking. Dat opende voor Ethyl-corporation de mogelijkheid om het besluit via het handelsverdrag NAFTA aan te vechten. Er was immers sprake van discriminatie. Canadese bedrijven zouden het goedje onder de nieuwe bepaling namelijk nog wel kunnen maken (in iedere provincie apart) en vermengen met benzine. Was het verbod op MMT in een milieuwet gegoten dan had Ethyl-Corporation de zaak inhoudelijk kunnen aanvechten. Geconfronteerd met een ongemotiveerde handelsbeperking werden zij echter gedwongen naar veel minder milieu-relevant internationaal recht te grijpen. Uiteraard is de discussie over de milieu- en gezondheidsaspecten wel gevoerd. De conclusie dat MMT geen gevaar oplevert voor milieu of gezondheid bleef echter overeind. Ook het (strenge) Amerikaanse Ministerie van Milieu (EPA – Environmental Protection Agency) heeft de relatie van MMT met gezondheidsproblemen nooit kunnen aantonen. Mede door de Canadese MMT-zaak kwamen zoveel onderzoeksgegevens beschikbaar dat MMT vanaf 17 juli 1995 ook in de VS gewoon is vrijgegeven. Waarom heeft de Canadese regering zich in allerlei bochten gewrongen om MMT uit de benzine te krijgen? Daarvoor hadden ze vele argumenten. Later zijn deze echter stuk voor stuk onderuit gehaald.
Gezondheid Protest tegen het gebruik van MMT kwam in Canada ook van de 'Learning Disabilities Association of Canada', een organisatie die zich eerder heeft ingezet voor het verbod op lood in benzine. Lood is echter niet vergelijkbaar met Mangaan. Het lichaam heeft mangaan in kleine hoeveelheden nodig om gezond te blijven. Lood is in iedere concentratie giftig. Het loodgehalte in gelode benzine is bovendien zestien keer hoger dan het mangaangehalte in MMT-benzine. Milieu Katalysatoren De auto-industrie kampt met grote technische problemen om aan de nieuwe milieu-eisen te voldoen. Ford heeft bij de California Air Resources Board gevraagd voorlopig geen boetes op te leggen als katalytische systemen niet goed blijken te werken. Het zal waarschijnlijk tot 2004 zal duren voordat de systemen vrij zijn van storingen. Uit allerlei signalen is af te leiden dat de auto-industrie niet graag toegeeft dat het nog niet zo goed wil lukken met schone auto’s. Om tijd te winnen heeft men er alle belang bij de problemen aan externe factoren toe te schrijven. In de VS, waar MMT nog nauwelijks wordt toegepast, wordt een heel scala aan factoren genoemd. Te veel zwavel in de benzine, de rijstijl van de chauffeur, de negatieve invloed van elektromagnetische straling van mobiele telefoon, stereo en auto-inbraakalarm, het trillen van auto’s, extreme kou, te lage luchtdruk (in hoog gelegen gebieden), en modder en stof op de wegen. In Canada krijgt MMT de schuld en is de lobby van de auto-industrie zo sterk geweest dat de politiek overstag ging. Willekeur
Michèl Post
Dit artikel verscheen eerder in Ravage - november 1998
Bronnen: U.S. COMPANY FILES NOTICE TO SEEK $200 MILLION IN CLAIM AGAINST GOVT OF CANADA: http://www.appletonlaw.com/articles/dat/A_0003.html The Standing Senate Committee on Energy, the Environment and Natural Resources. INTERIM REPORT CONCERNING BILL C-29, an Act to regulate interprovincial trade in and importation for commercial purposes of certain manganese-based substances March 4, 1997: http://www.parl.gc.ca/english/senate/com-e/enrg-e/rep-e/c29-tc-e.htm APPENDIX The Minority Opinion; http://www.parl.gc.ca/english/senate/com-e/enrg-e/rep-e/c29-a-e.htm Chemicals Toxic to Aquatic Organisms: http://www.science.mcmaster.ca/Biology/4S03/AB4.HTM "Guardian" discovers the Ethyl-NAFTA – MAI issue: http://www.canadianliberty.bc.ca/relatedinfo/ethyl.html MMT & Ethyl Case-- Trade lawyer expresses concern!!: http://www.canadianliberty.bc.ca/relatedinfo/ethylconcern.html Canadian government bullied by NAFTA. Banned Ethyl "MMT" Gas Additive now permitted in Canada!: http://home.ica.net/~fresch/ndp/ethylmmt.htm Ethyl Corporation puts the lead in: http://www.pathfinder.com/money/hoovers/corpdirectoryplus/e/ey.html NAFTA PRECLUDES MAI : http://www.interlog.com/~3mowchuk/news/mai_ann05.html Transition metal carbonyls are of interest as catalysts for many industrial processes: http://www.rwth-aachen.de/pci/Ww/stahl/mangan.htm Environment Canada. Backgrounder: Government Reintroduces MMT Bill C-94 : http://www.ec.gc.ca/press/mmt_b_e.htm
Dit artikel verscheen eerder in Ravage - november 1998
|
|