Een andere kijk op sekisme |
||||
In
Ravage is eerder dit jaar heftig gediscussieerd over seksisme. Mij viel op
dat het woord seksisme steeds weer anders werd ingevuld en er (o.a.)
daardoor allerlei misverstanden ontstonden. Een invulling van het woord
die mij ooit heel erg aansprak was de volgende: niet aan geslachten doen,
oftewel het indelen in geslachten niet de moeite waard vinden. Als ik
eerlijk ben kan ik met die invulling echter niet meer uit de voeten. Word
ik verliefd dan is dat altijd op een vrouw, en ook seksuele aantrekking
voel ik bijna alleen bij vrouwen. Het is dan moeilijk vol te houden dat
ik, bewust of onbewust, niet aan het indelen ben. Volgens de definitie zou
ik een seksist zijn en zou ik iedere keer als ik weer iets voel bij een
(bepaalde) vrouw me moeten schamen. Dat vind ik onzinnig. Gevoelens van
verliefdheid of seksuele aantrekking wil ik als positief kunnen
ervaren. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een invulling van seksisme die
beter bij mij past. Het is er een geworden die veel minder utopisch is.
Bij het oude “niet aan geslachten doen” ga je er vanuit dat alle
verschillen tussen mannen en vrouwen cultureel bepaald zijn. De idee is om
vervolgens niet meer aan die cultuur mee te doen. Man/vrouw-verschillen
gaan overboord en als ideaal ligt de genderloze biseksuele samenleving in
het vooruitzicht. Ik heb er geen moeite mee als die toestand ooit bereikt
zal worden. Veel belangrijker vind ik het echter om m’n eigen situatie
en gevoelens serieus te nemen en niet te handelen vanuit een bedacht
ideaal. Ik wil in het midden laten of er wel of geen echte
(niet-culturele) verschillen tussen mannen en vrouwen zijn die van invloed
zijn op het gedrag. De discussie daarover is interessant maar de uitkomst
ervan is voor mijn invulling van seksisme niet van belang. Iedereen heeft
tijdens de opvoeding stereotiep gedrag meegekregen, of misschien is het
zelfs wel aangeboren. Het idee dat dat gedrag moet veranderen gooi ik
overboord. Leidraad moet zijn of mensen zich lekker voelen in een
bestaande situatie. Alleen als dat niet zo is ga je daar wat aan
veranderen. Seksisme is voor mij vanaf nu mensen daarin tegenwerken op
grond van hun (vermeende) geslacht. Of met andere woorden: ze vast te
pinnen op gedrag dat bij hun (vermeende) geslacht zou horen. Bijvoorbeeld
door een heteromoraal te verspreiden. Seksisme is ook mensen bij voorbaat
tot veranderen aan te willen zetten, bijvoorbeeld door te stellen
dat iedereen in wezen bi is, of door te zeggen dat geslachten niet
bestaan. Want wat is er mis als iemand gelukkig is met het hetero- of
homobestaan. En wat is er mis als iemand vindt dat hij of zij echt zo is.
Wie weet bestaan geslachten wel, of misschien alleen bij sommige mensen.
We doen het utopisch denken weg en kijken alleen nog waar mensen gelukkig
mee zijn. Alle seksuele voorkeuren en leefstijlen worden gekoesterd maar
er wordt er niet één tot norm verheven. Als geslachten echt niet bestaan
komen we daar vroeg of laat vanzelf achter doordat mensen gedrag zullen
kiezen dat het dichtste bij de eventuele geslachtsloze natuur ligt.
Zolang mensen tenminste doen wat ze het prettigste vinden en daar door
anderen (in een wereld vrij van seksisme) toe in staat worden
gesteld. Vooralsnog legt de idee dat geslachten niet bestaan eerder druk
op mensen dan dat het bevrijdt. Dat komt omdat het een uitspraak is die
mensen vertelt hoe ze van nature zijn. Met zo’n uitspraak is je
vertrekpunt niet de mens en zijn of haar gevoelens, maar een abstract
ideaal, een norm waar je je naar zou moeten richten. Wat heeft een
transseksueel aan de theorie dat geslachten niet bestaan. Dat is toch een
regelrechte ontkenning van het probleem waar diegene mee zit? Of het nu
over geslachtsidentiteit (of je jezelf man of vrouw of iets anders voelt),
rolpatronen, of seksuele gerichtheid gaat, van al die dingen lijkt niks
zich naar regeltjes te willen voegen, alle mogelijke combinaties komen
voor, en bij elke combinaties kunnen individuen gevonden worden die daar
gelukkig of juist ongelukkig mee zijn. Dus weg met ieder utopisch idee
over hoe-het-is of hoe het zou moeten zijn. Ook de idee dat geslachten een
idee-fixe zijn, behoort tot het normatieve. Michèl Post
Dit
artikel verscheen eerder in het tijdschrift Ravage n.a.v. de
discussie rond Bob Black.
|
|