Navelstaren tegen fascisme (geweldsdiscussie) |
||||
Ik
wil graag inhaken op de geweldsdiscussie. Binnen de beweging zijn maar
weinig mensen voor wie het gebruik van geweld iets moois is. Voor velen is
geweld dan ook geen onderdeel van hun algemene strategie. Ook zijn
er maar weinig mensen die geweld principieel afkeuren indien het gebruikt
moet worden als allerallerlaatste redmiddel, puur defensief. Zou het in de
geweldsdiscussie louter om principes draaien dan denk ik dat er opvallend
veel overeenstemming zou zijn. Waarom laait de geweldsdiscussie dan
toch steeds weer op en leidt deze tot ruzies? Om daar achter te komen moet
naar mijn mening niet alleen naar de theoretisch/principiële
kant van de zaak gekeken worden. Wat veel uitmaakt is hoe mensen de wereld
om zich heen ervaren. Voor sommigen is de wereld een plek waar je op je
hoede moet zijn. Een wereld waar niemand naar je wil luisteren en waar je
voor je het weet te grazen wordt genomen. Anderen zien juist een
wereld met overal vriendelijke mensen, mensen die voor rede vatbaar zijn
en met de juiste argumenten vast wel in beweging zijn te brengen. Iedereen
zou eens bij zichzelf moeten nagaan wat zijn of haar grondhouding is. Hoe
negatief of hoe positief sta je ten opzichte van de jouw omringende wereld
en waar komt dat gevoel vandaan. Met
zo'n zelfonderzoek zijn mensen misschien in staat om hun eigen irrationele
reactiepatroon te doorzien. De verschillen in grondhouding beïnvloeden
volgens mij, zonder dat mensen het doorhebben, het algemene debat over hoe
acties het beste gevoerd kunnen worden, de geweldsdiscussie in het
bijzonder. Wat voor de een aanvoelt als defensief, is in de ogen van
een ander duidelijk offensief. Wat de een bedoelt als opbouwende kritiek
voelt voor de ander als een respectloze aanval. Zo'n open en zelfonderzoekende houding kan overigens ook geen kwaad als je jezelf wilt onderscheiden van het fascisme. Want fascisme staat voor niet-nadenken, voor de onderbuik laten voor wat-ie is. Laten we meer kritische filosofie in de strijd gooien, en meer aan zelfonderzoek doen, zodat uiteindelijk niet wij maar fascisten aan het kortste eind trekken. Michèl (Utrecht)
Dit artikel verscheen in een andere versie eerder in Ravage. Ook in Ravage verschenen rond hetzelfde onderwerp onder pseudoniem de volgende stukjes:
De geweldsdiscussie laait weer op (zie artikelen van Marco, Linda, Metha en Rick in vorige NN's). Naar aanleiding daarvan enkele persoonlijke overdenkingen. Mijn verbondenheid met de links radicale strijd tegen extreem rechts komt helaas nog altijd niet veel verder dan de vaststelling dat ook ik fel tegen het rechts-radicalisme en fascisme ben. Op zich al heel wat natuurlijk, want stel je toch eens voor. Bij het Afa-wereldje zelf voel ik me echter niet thuis. Ik heb nooit diepgaand onderzocht hoe dat precies komt. Zijn het de mensen, zijn het de ideeën, zijn er wellicht klassenverschillen in het geding (ik heb zelf een hogere middenklasse achtergrond), heerst er een man/vrouw verhouding die maakt dat ik er met m'n feminisme niet mee uit de voeten kan, staat het intellectuele klimaat me soms niet aan, of zijn er slechts persoonlijke keuzes in het geding? Ook
al weet ik dan niet precies waar het gevoel van niet verbonden zijn
vandaan komt, wat ik alvast wel kan doen is proberen iets over het gevoel
zelf te zeggen. Het grappige is dat daar enige ontwikkeling in valt te
onderkennen. Begin jaren tachtig begon dat voor mij vooral met het gevoel
overbodig te zijn. Ik moet toegeven dat het actiebedrijf in die tijd
sowieso op rolletjes liep (met en zonder mij), maar als er één categorie
van acties was waar keer op keer ruim voldoende mensen op afkwamen dan
waren dat wel Antifa-acties. Kon ik lekker andere prioriteiten stellen
zonder het gevoel te hebben de wereld in de steek te laten. Was er eerst
alleen het gevoel overbodig te zijn, later kwam daar ook ergernis bij.
Ergernis over de geestdrift waarmee mensen zich op Antifa lieten
mobiliseren. Fascistenmeppen was feest. Wat had ik die geestdrift en die
mensenmassa's ook graag gezien bij acties waar een minder eenduidig
vijandsbeeld in het geding was. Het gevoel overbodig te zijn kon in de
tweede helft van de jaren tachtig natuurlijk geen stand houden, dit als
gevolg van algeheel personeelsgebrek. Om gezondheidsredenen ontdeed ik me
ook maar van de ergernis. Wie echter denkt dat ik me met Afa ging
bezighouden heeft het mis. Ik begon de Afa strijd als behoorlijk leeg te
ervaren: je weet niet wat je wil maar je weet in ieder geval waar je tegen
bent. Waar de vrouwenbeweging had laten zien dat er naast strijd tegen
seksisme ook mooie stukjes nieuwe wereld op te bouwen zijn, bewezen de
Antifa's onvervalste frontsoldaten (m/v) te zijn. En te blijven, want ze
gingen er ook mee door in de periode dat de rest van rakicaal links eind
jaren tachtig het milieu begon te ontdekken (wat een hele prestatie is
voor een beweging die in verregaande mate anti is). Begin jaren negentig
was extreem rechts flink aan het groeien en vond ik het tijd me nogmaals
te beraden over wat ik persoonlijk zou kunnen bijdragen aan de strijd
tegen extreem rechts/fascisme. Waar zou ik me als onervaren antifascist
het beste bij kunnen aansluiten? Bij radicaal linkse of bij burgerlijke
groepen? Allebei leek het me niks, en ik bleef opnieuw aan de zijlijn
staan maar ging wel voor het eerst in 12 jaar weer eens stemmen. En dat
mag ondanks mijn buitenparlementaire gerichtheid toch geïnterpreteerd
worden als een voorkeur voor en indirecte steun aan burgerlijke
antifascistische initiatieven. Antifa is voor mij nog immer niet
aantrekkelijk. Robert Steeman
Ik zou graag willen reageren op de ingezonden brief van Metha. Eindelijk eens een artikel over Afa waar ik me achter kan scharen. Het komt mij voor dat Afa de 'afdeling' is binnen radicaal links die het meest achterloopt. Vernieuwingen vanuit de vrouwenbeweging en de milieubeweging lijken aan hen voorbij te zijn gegaan. Een ouderwets aandoend vijanddenken lijkt hun strategie en handelen te bepalen. Het gebruik van geweld wordt simpel gelegitimeerd met het gebruik van geweld door de vijand (zie bijvoorbeeld het stuk van Rick). Wanneer gaat Afa eens moderniseren? Of is men bang in dat geval wat al te veel aansluiting bij de maatschappij te vinden en hun ideeën wel eens gemeengoed zouden kunnen gaan worden? Volgens Rick iets waar je je voor moet hoeden en zeker niet tevreden over mag zijn. Wat steekt hier achter: een militante invulling van het ouderwetse hippie-ideaal van zelfvoorzienendheid? Doorbreek het vijanddenken, het is een vorm van consumptief vermaak! De vijand biedt de stof en jij hoeft slechts te reageren. Ga je opbouwend bezig dan zul je zelf stof aan moeten leveren en daar komt heel wat meer bij kijken. Het lijkt erop dat de Afa-cultuur nog niet toe is aan dat meer. Hester L.
Met deze brief ga ik in op het stuk van Rick in NN 194. Hij schrijft dat fascisten mogelijk in hun denken verder zouden kunnen radicaliseren als gevolg van antifascistisch geweld. Ik denk dat dat zeker gebeurt zolang de strijd tussen fascisten en antifascisten nog het (op z'n minst uiterlijke) karakter houdt van rivaliserende bendes. Dat die radicalisering voor buitenlanders geen extra gevaar oplevert omdat fascistisch geweld voor hen toch al realiteit is, vind ik ongenuanceerd. Een geradicaliseerde fascist vorm natuurlijk wel een grotere bedreiging voor buitenlanders. Verder schrijft Rick dat een geradicaliseerde fascist in zijn ogen niet fascistischer is maar alleen duidelijker aanwezig voor ons (blanken). Als ze duidelijker aanwezig zijn betekent dat toch dat ze misschien niet hun ideeën maar wel hun praktijk hebben uitgebreid. Negatief dus. En die duidelijke aanwezigheid mag nooit positief beoordeeld worden om reden dat fascisten zichzelf daardoor meer te kijk zetten, zichtbaarder worden, want dat zou een vorm van verelendung zijn. Rick is het voor een deel eens met de stelling dat binnen radicaal links het vooral de Antifa's zijn die minder moeite hebben met het gebruik van geweld. Het is opvallend dat hij schrijft dat het in de situatie van Leeuwarden te maken had met een gebrek aan genoeg mensen voor zoiets als een alternatieve geweldloze blokkade. Misschien is het in zo'n geval toch maar beter om de strijd tegen fascisten tijdelijk te staken totdat er een draagvlak is dat breed genoeg is voor het op een verantwoordelijke wijze voeren van actie, bijvoorbeeld zo'n blokkade. Beter dan met een te klein groepje voor geweld te kiezen, risico's te nemen, met mogelijk een averechts effect voor het imago van Antifa. Nico Smit Dit artikeltjes verschenen eerder in Ravage (allen geschreven voor Michel Post)
|
|